Uiterst gevoelige mensen (Hoog Sensitieve Personen) kunnen jaren denken dat er met hen iets geestelijk of lichamelijk mis is. Zij kunnen veel tijd, geld en energie besteden aan onrust, piekeren, psychologen en therapeuten op zoek naar klachtenvermindering, om daarna te horen dat alle kwalen afkomstig zijn van stress of dat het ‘tussen de oren zit’. Maar is dat zo? Doe hier de test en wellicht valt alles op zijn plek!

Wat is Hoogsensitiviteit?

 

Kenmerken HSP

Kenmerken HSP

Ik ben zelf een levend voorbeeld van een HSP. Het heeft niets met zweverigheid, spiritualiteit of paranormale gaven te maken en alles met ‘fijn-gevoeligheid’

Als HSP ervaar je meer prikkels dan een gemiddeld persoon. Je hebt dingen sneller door, bent snel van begrip en kunt haarfijn aanvoelen hoe een ander zich voelt en wat diegene nodig heeft. Vaak nog voordat diegene dat zelf doorheeft (!)

Je bent niet gek als je vermoeid raakt van overvolle ruimten, harde muziek of mensen die door elkaar heen praten. Doordat veel prikkels, ongefilterd en gelijktijdig binnenkomen (die jij allemaal tegelijkertijd verwerkt) kan de energietank eerder dan gewenst leeg raken en je je moe en leeggezogen voelen. Omdat een HSP daarnaast ook nog eens graag voor anderen zorgt en klaarstaat, en zichzelf makkelijk wegcijfert, raakt vroeg of laat de batterij ook echt leeg. HSP’s zijn daarom vatbaarder voor oververmoeidheid, stress, burn-out klachten en depressieve gevoelens. Het liefst relativeer en rationaliseer je alles dan met je emoties bezig te zijn, want die zijn toch maar ‘lastig’. Wat de vicieuze cirkel alleen maar sneller laat draaien omdat je wederom jezelf  opzij zet.

Wanneer je je eigen sensitiviteit leert (her)kennen en je technieken eigen maakt om te stabiliseren, verandert je zwakte in een kracht. HSP’s zijn namelijk echte motivators en inspiratiebronnen voor anderen. Ze zijn ambitieus, dromen groot en hebben een oneindige passie voor het leven. Ze zijn vriendelijk, houden van gezelligheid en staan altijd op als ze neervallen. Wanneer je oververmoeid bent, wordt dit allemaal lastig te realiseren. Wanneer je dit weet te doseren kun je verder komen dan menig ander en genieten van het leven!

hsp-test

BEN JIJ HOOGSENSITIEF? DOE DE TEST::

Omcirkel alle vragen die bij jou van toepassing zijn.

  1. Ik ben me bewust van subtiele signalen en informatie en neem deze sneller op dan andere mensen.
  2. Ik ben gevoelig voor prikkels uit mijn omgeving. Ik kan gaan blozen, trillen of een versnelde hartslag ervaren. Niet helder kunnen nadenken is ook een veel voorkomend symptoom. (Verwar het niet met angst of verlegenheid)
  3. Ik word beïnvloed door stemmingen van anderen.
  4. Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
  5. Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken op een plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.
  6. Ik ben gevoelig voor de effecten van cafeïne.
  7. Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
  8. Ik voel mij niet op mijn gemak bij harde geluiden.
  9. Ik kan diep ontroerd raken door kunst of muziek.
  10. Ik ben consciëntieus (wil dingen volgens mijn geweten doen).
  11. Ik schrik gemakkelijk.
  12. Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
  13. Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.
  14. Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.
  15. Gewelddadige films doen meer met me dan ik zou willen.
  16. Ik voel me ongemakkelijk als er om mij heen veel gebeurt.
  17. Veranderingen in mijn leven brengen mij van mijn stuk, gepaard met buikpijn, hoofdpijn, onrustige darmen en / of een algeheel onbehaaglijk gevoel.
  18. Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en geniet daarvan.
  19. Ik voel snel aan hoe een sfeer is. Ben altijd op zoek naar harmonie en in een omgeving waar die ontbreekt, functioneer ik minder goed
  20. Het liefst en best werk je vanuit je hart. Dan presteer je optimaal.
  21. Storingsfactoren uit de omgeving merk je sterk op. Onuitgesproken negatieve gevoelens doen je bijvoorbeeld snel van slag raken.
  22. Onvriendelijkheid maakt me van streek.
  23. Het vermijden van situaties die me van streek maken heeft bij mij een hoge prioriteit.
  24. Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden.
  25. Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen, weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen.
  26. Als ik erge honger heb heeft dat sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.
  27. Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.
  28. Ik reageer gevoeliger op bepaalde voedingsmiddelen en ik heb last van een gevoelige spijsvertering, intoleranties en / of allergieën
  29. Mijn grootste wens is geaccepteerd te worden zoals ik ben.
  30. Ik leg makkelijk en snel verbanden (door sterk ontwikkelde intuïtie) Deze verbanden worden niet altijd door anderen begrepen. Wanneer ik teveel over zaken nadenkt, kan ik verbanden verkeerd interpreteren en het mezelf moeilijker maken dan nodig. Een situatie of persoon begrijpen is daarom essentieel.
  31. Ik ben een piekeraar, denk veel na en dit kost mij (veel) energie.
  32. Ondanks dat ik van gezelligheid houd, heb ik veel tijd voor mezelf nodig. Dit wordt vaak verward met egoïsme en dat kwetst.

.

JOUW SCORE: 

Tel het aantal omcirkelde stellingen en lees hieronder jouw score.

0-12  Je bent waarschijnlijk geen HSP-er.

12-15  Er zijn verschillende gradaties in sensitiviteit. Je bent waarschijnlijk wel sensitief maar mogelijk niet hoogsensitief. Dat kan een groot voordeel zijn omdat je wel veel dingen aan kan voelen, maar niet de problemen hebt die de hoogsensitieven hebben.

15-32  Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief. Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om je te verdiepen in ontspanningstechnieken, grenzen leren aangeven en nee leren zeggen. De Stress-Relax-Cursus kan uitkomst bieden en in korte tijd je hele leven en belevingswereld veraangenamen. Ook kan het helpen om met andere HSP’s te praten, begrip en herkenning is voor HSP’s namelijk erg belangrijk om minder aan zichzelf te twijfelen.

Ook zijn er mooie boeken te vinden over HSP, bijvoorbeeld ‘Van Opgave naar Gave’  van Susan Marlette Hart. ISBN: 9789025961770